Kirjoja jotka vaikuttavat lukijansa koko elämään ilmestyy harvoin.

Alkemisti on maaginen tarina Santiagosta, andalusialaisesta paimenesta, jotka seuraa unelmaansa löytääkseen maailman hienoimmat aarteet. Kotiseudultaan Espanjasta hän matkustaa Tangerin basaareille ja Egyptin aavikon halki kohti mullistavaa kohtaamista alkemistin kanssa.

Kertomus aarteista, joita Santiago kohtaa matkallaan, opettaa meille tärkeimmän kaikista viisauksista: kuuntele sydäntäsi, ymmärrä merkkejä elämän tiellä ja ennen kaikkea - seuraa unelmiasi.

Alkemisti on aikamme luetuimpia kirjoja, se on käännetty 57 kielelle ja julkaistu 157 maassa.

--------------------------------

Joitakin vuosia sitten työpaikalleni tuli uusi esimies. Hän edellytti kaikkien alaistensa lukevan tämän kirjan. Itse en kirjaa tuolloin lukenut, sillä en ollut enkä ole suoraan tämän esimiehen alaisuudessa. Minua on kuitenkin jäänyt vaivaamaan se, etten lukenut kirjaa. Hassulla tavalla olen pelännyt jääväni siitä jotenkin kiinni. Tämähän kuuluu niihin kirjoihin, jotka kaikkien tiedostavien ihmisten olisi pitänyt jossain elämänsä vaiheessa lukea. Entäpä jos ilmenisi, etten tiedä yhtään, minkälaisesta kirjasta on kyse? No, nyt asiaintila on korjattu ja kirja luettu.

Luulen, että luin kirjan juuri oikeaan aikaan. Muutama vuosi sitten tuskin olisin saanut tästä kirjasta mitään irti. Nyt tämä tuntui osuvan ihan suoraan niihin pohdintoihin, joita olen muutenkin viime aikoina harrastanut: mitä minun tulisi tehdä? mistä tiedän, mikä on oikein? miten hahmotan, mitä tietä minun pitäisi lähteä kulkemaan? Olen tuntenut olevani Jumalan johdatuksessa. Ihmeellisellä tavalla erilaisia asioita ja ihmisiä on tullut eteen juuri, kun heitä on tarvittu. Vähän samanlaisesta matkasta kohti omaa unelmaa kertoo tämä Alkemistikin.

En varmaankaan ymmärtänyt kirjan koko symboliikkaa enkä kaikkia hienouksia. Se pitäisi lukea uudestaan. Enkä toisaalta tiedä, onko minulla siihen motivaatiota. Kirjaa lukiessa tuli kuitenkin oudolla tavalla turvallinen olo ja tavallaan tietynlainen varmistus siihen, että matkalla on hyvä olla.